Een maand alweer ?! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Laurens Slats - WaarBenJij.nu Een maand alweer ?! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Laurens Slats - WaarBenJij.nu

Een maand alweer ?!

Blijf op de hoogte en volg Laurens

16 September 2012 | China, Sjanghai

De tijd gaat snel, de eerste maand is al zo goed als voorbij, tijd voor een nieuw verhaaltje dus!

Na een maand begint Shanghai echt als thuis te lijken, ik heb mijn eigen appartement en werkplek waar ik het naar mijn zin heb en mijn netwerk is ook weer flink gegroeid. Onder andere met een Mexicaanse collega die onlangs is begonnen. Ook ben ik al redelijk gewend geraakt aan het communiceren met handen en voeten en heb ik al veel leuke plekjes in Shanghai leren kennen.

De laatste paar weken zijn druk geweest, te beginnen bij mijn stage. De klant heeft goedkeuring gegeven voor mijn fietspomp wat betekent dat er binnenkort 280.000, jawel TWEEHONDERDTACHTIGDUIZEND fietspompen in de schappen zullen liggen..! Dit betekent dat IEDEREEN in de ganse stad Eindhoven een fietspomp zou kunnen krijgen en dan zouden er nog genoeg over zijn om iedereen in mijn geboortedorp Bodegraven met DRIE fietspompen te voorzien!!! Wouw!
Daarnaast ben ik bezig geweest met een nordic walking stick waarvan ik het handvat en de graphics ontworpen heb. Hiervan zullen slechts een kleine 110.000 stuks op de markt verschijnen...

Ook ben ik met twee collega’s naar een fabriek geweest. Om 5u stond de wekker en rond 11u kwamen we aan bij een klein dorpje met een nog kleiner fabriekje van zo’n 20 man. Voordat het ‘zakendoen’ begon, zijn we uitgebreid gaan lunchen met de belangrijke mannen van de fabriek. De reden waarom we naar de fabriek gingen was omdat de productie niet snel genoeg ging en er veel producten productiefouten bevatten. Toen we de fabriek ingingen werd het ook duidelijk waar dit aan lag. Het was een grote chaos, overal lagen bergen (halve) producten. De werknemers zaten verborgen onder de producten op kleine krukjes of op de grond te werken. Het was redelijk lastig om de mensen duidelijk te maken wat het probleem was en wat er moest gebeuren. Natuurlijk was er een grote taal barrière, maar daarnaast was het lastig om kritiek te leven zonder ze te beledigen en ze te vriend te houden. Een goede ervaring dus waarbij ook duidelijk werd dat de mensen redelijk tegen ons opkeken en zelfs wat nerveus werden toen de baas begon te praten en wat lichte kritiek te leveren.

Vorige week heb ik ook uitvoerig mijn verjaardag gevierd. Eerst ben ik op de avond voor mijn verjaardag met een huisgenoot naar de film geweest. Op mijn verjaardag zelf ben ik eerst toegezongen door mijn collega’s en zijn we later met een paar man naar een Deutsch Oktoberfest geweest. Het werd een geweldige avond waarbij het bier geschonken werd in halve liters en waarbij een band in lederhösen deutsche schlagers speelden. Ook was het een hele ervaring om de chinezen op het event mee te maken. Gestaag zag je de chinezen rood aanlopen en steeds fanatieker gaan dansen, een mooi feest die menig chinees waarschijnlijk niet meer na kan vertellen. Daarna ben ik nog met de baas en de Mexicaan de kroeg in gedoken. Het was een mooie avond waarbij mijn baas me maar de volgende dag vrij heeft gegeven ;-)

De afgelopen tijd heb ik ook al het een en ander van Shanghai gezien. Ik ben bij de ‘old city’ geweest. Een heel ander stukje Shanghai waar vele klassieke, houten huisjes staan. Ook veel kleine kraampjes die in kleine kooitjes of bakjes kippen, eenden, duiven en vissen verkopen. Daarnaast ben ik in een klassieke Chinese tuin geweest. Een heel mooi plekje met bomen, rotsen, kleinen houten huisjes en vijvers met vele kooikarpers en zee schildpadden. Even lijkt het of je niet in een drukke stad met 23 miljoen inwoners vol met kranen die weer een zoveelste gebouw in elkaar aan het zetten zijn zit. De fake market is ook niet aan mij voorbij gegaan. Langzamerhand word ik steeds behendiger in het onderhandelen. Mijn beste onderhandeling was een pet van 500 yuan die ik voor 35 heb meegenomen (4 euro). Ook heb ik voor een paar euro’s all stars gekocht en een usb stick van 360 gig..! Toch ben ik een beetje huiverig met het gebruiken van de usb omdat een klein stemmetje in mijn achterhoofd het toch niet helemaal vertrouwt.

Twee keer ben ik weer gaan voetballen bij FC oranje. Beide keren was het weer gezellig. Bij een openingstoernooi zijn we nog tot de kwartfinales gekomen (voorbij Duitsland). Daarna ben ik nog het Nederlands elftal (35+) gaan aanmoedigen, onder andere door uit volle borst het volkslied mee te zingen. Nadat Nederland, Schotland had vernederd zijn we nog met z’n allen een biertje gaan drinken en is het voor de Schotten toch nog een leuke avond geworden.

Tot zover mijn avonturen, bedankt voor het lezen en ik houd u op de hoogte!

  • 16 September 2012 - 21:26

    Matthijs:

    Geweldige verhalen ouwe zuiplap! Nu nog een nationaal bierglas ontwerpen en de hele wereld staat voor je open!

  • 17 September 2012 - 01:38

    Bas:

    Vriend!
    Weer een verschikkelijk goed verhaal
    Net als de vorige maal
    Is het mogelijk om een fietspomp bij jou te bestellen
    Of moet ik daarvoor helemaal naar China bellen
    Ik ga er van uit dat er wel iets te regelen valt
    Meneertje onderhandelaar die zijn vuist balt
    Ik blijf je verhalen volgen, maar er is één mits
    Meer verhalen! want daarmee steel je serieus de blitz

    Liefde!

    ps. Ik wacht weer op jou reactie bij een van mijn verhalen eind van de maand

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laurens

Actief sinds 15 Aug. 2012
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 3498

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2012 - 11 Januari 2013

China

15 Augustus 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: